Torsö dag 1

Nu är vi hemma igen efter vår lilla "minisemester" till Torsö/Brommö och allt har varit jättebra :)
Även om vi bara skulle vara borta en natt så blev det ändå en del packning att ta med. På öarna finns nämligen inte någon mataffär så all mat tog vi med hemifrån.
Vi åkte på förmiddagen från Kristinehamn och när vi kom till Sjötorp så stannade vi till och köpte glass och gick ut och tittade vid slussarna. Med det fina väder som är nu så var det full fart vid slussarna och det ser onekligen rätt trevligt ut att slussa efter kanalen men jag är nog ändå rätt nöjd på land! När vi strosat runt en stund så gick vi till Maltes fisk och handlade med oss lite färsk rökt lax till lunch. Mums!

Sjötorp

När vi lämnat Sjötorp var det inte lång bit kvar till Torsö.
Stugan vi hyrt ligger på en liten camping intill en bygdegård mitt på Torsö så det var inte svårt att hitta. Väl framme så packade vi snabbt ur bilen och dukade fram lunchen som vi åt ute på vår lilla veranda med utsikt över bygdegården och sjön.

Efter den goda lunchen  bytte vi om till badkläder och åkte en ett par kilometer till en badstrand som hette Hattareviken och det visade sig vara en jättefin badvik  med härliga klippor. Här tillbringade vi hela eftermiddagen och hade det superhärligt!

Hattareviken Torsö

Efter mycket sol och bad återvände vi framåt kvällningen till vår lilla stuga. Och efter lite välbehövlig  vila och dusch så var det sedan dags att tända grillen och vi hade en supermysig kväll ute på den lilla verandan :) Tänk vad kul det är när hela familjen är samlad!!

Grillad kycklingfilè med bulgur och grön pesto.
Sallad med fetaost och oliver.

Minisemester!

I morgon fredag åker vi till Torsö i Mariestads skärgård där vi har hyrt en liten stuga för en natt! På lördag har vi tänkt att hyra cyklar och färja över till den bilfria ön Brommö som ska ha flera fina badstränder. Vädret ser ju ut att hålla i sig så det ska bli så underbart :)

Efter regn kommer solsken...

Nu äntligen ser det ut som vädret håller på att vända och bli lite stabilare :)  Kan ju vara skönt att få några dagar med lite sol och värme innan det är dags att börja jobba igen.  Nu har Magnus kommit hem från Gothia veckan, nöjd med att allt gått bra med grabbarna men det har varit intensivt och en rejäl förkylning har han dragit på sig. Förhoppningsvis så kan han ta en semesterdag på fredag, det vore ju kanon att få åtminstonde en långhelg tillsammans!
Nu ska jag ta ett (eller två) varv med stavarna runt spåret och sedan en härlig långfrukost ute i solen :)

Smilla

Här är Smilla, hon är 1år och fyra månader!
 Jag minns för lite drygt ett år sedan då vi skulle passa Smilla en vecka då Madde jobbade och Julia som älskar hundar var helt överlycklig! Men som sagt efter en vecka så sa Julia: -Du mamma, vi kan ju skaffa en katt istället?!  Saken var den att en liten valp kan ju vara ganska bångstyrig, vild och testa gränser-hela tiden och sådan var Smilla, då. Nu har hon vuxit till sig riktigt ordentligt och är hur mysig som helst!
Kortet är taget av Julia.

Smilla ♥

Grythyttan

Nu är vi hemma igen efter två sköna dagar hos Madde i Grythyttan! Jag hade gärna stannat ett par dagar till men eftersom jag, efter mycket övertalning, fick med mig Jonathan så hade jag lovat honom att det bara skulle bli en natt.  Maddes stuga ligger alldeles vid sjön och närmsta granne ligger ca 10 minuters gångväg bort så det är verkligen lugnt och fridfullt!  Dagens happening är typ när två kanoter glider förbi ute på sjön.....   Men som sagt vi hade det jättemysigt och bara vi kommer dit så tycker faktiskt Jonathan att det är riktigt härligt han med. Som alltid när vi är hos Madde så bjuds vi på så underbart god mat med så mycket goda smaker. Hon har ett växthus på tomten med massor av egenodlade grönsaker och intill ligger en liten kryddgård med alla möjliga goda kryddor.    På kvällen efter att vi grillat  tände vi bastun nere vid sjön och sedan blev det ett underbart kvällsdopp i solnedgången! Som balsam för själen.....

Smått och gott :)

Nu har det gått en vecka av semestern och det har varit otroligt skönt på alla sätt och vis att bara få và ledig och ta dagen som den kommer!  Har varit ute och tagit morgonpromenader direkt på morgonen innan frukost. Skönt.... Det är så härligt i skogen, lugnt och stilla.  Sedan när man kommer hem så smakar det riktigt gott med en god frukost ute på baksidan.   Har även tagit mig tid och bakat lite matbröd under veckan vilket inte händer allt för ofta! Har lovat mig själv att försöka göra det lite oftare, vi får väl se.....Gott är det i alla fall!
I onsdags åkte vi med kompisar till Karlstad och RIX FM-festivalen. Julia med kompisar hade åkt med buss lite tidigare under eftermiddagen så vi mötte upp dem där.  Det var otroligt mycket folk som hade samlats på torget och solen sken ( som alltid! ) i Karlstad!  Vi hade en mycket trevlig kväll!  I kväll blir det grillat hemma hos kompisar :)

Rix FM

Semestervykort ;(

9 grader, blåsigt och ösregn. Nu kan det bara bli bättre!!!

Mer bilder

Här kommer en bild till från gårdagens skogspromenad. Kan säga att 6 km tog "lite" längre tid än vanligt...

Photoshop

Nu har vi installerat photoshop i datorn så nu ska jag försöka lära mig det.  Kul, men det lär nog ta lite tid! De här två  bilderna tog jag i eftermiddags när Magnus och jag tog en promenad runt A9 spåret.  Julia hjälpte mig att redigera den första bilden med blomman  men den andra bilden fixade jag helt själv :)

Grodprinsen

I kväll när vi satt ute och åt mat med Ove och Josefine så fick vi besök av denna lilla söta Grodprins!

SEMESTER

Nu äntligen kan man se fram emot tre veckors ledighet och det ska bli så skönt! Har fortfarande inget planerat förutom att jag och barnen ska åka och hälsa på syrran i stugan den veckan som Magnus är i Göteborg på Gothia Cup. Har inte träffat Madde sedan hon kom hem från Thailand i mitten på mars(!). Det är ju inte riktigt klokt men som sagt då hon läser i Örebro och jobbar hela helgerna och vi har fullt upp med matcher hit och dit så rinner tiden iväg.....  Vi hörs ju dock på telefon ett par gånger i veckan men ändå, det skall bli himla kul att ses :)
I dag kommer Julia hem från fotbollslägret i Norra Råda.  Hon har varit borta ända sedan tisdags morse så det ska bli så skönt att hon är hemma igen!  Jag hade turen att sluta tidigt idag så eftermiddagen har jag spenderat på en filt ute i trädgården med en bok.  Nu har det dock börjat mulna på lite så jag ska ta och fundera ut något gott att äta till kvällen. Kanske blir det grillat?